ben filmmaker, behaalde een doctoraat in Vergelijkende Cultuurwetenschappen (UGent) en was visiting scholar in UC Berkeley. Ik realiseerde verschillende bekroonde films, die op tal van internationale festivals en in diverse musea getoond werden. Voorts publiceer ik over de kruisbestuivingen tussen beeldende kunsten, antropologie en documentaire praktijk. Ik ben als docent en artistiek onderzoeker verbonden aan KASK/School of Arts - Gent. Mijn werk is getoond op o.m.: Margaret Mead festival (New York), FID

An

Van Dienderen

Ik ben filmmaker, behaalde een doctoraat in Vergelijkende Cultuurwetenschappen (UGent) en was visiting scholar in UC Berkeley. Ik realiseerde verschillende bekroonde films, die op tal van internationale festivals en in diverse musea getoond werden. Voorts publiceer ik over de kruisbestuivingen tussen beeldende kunsten, antropologie en documentaire praktijk. Ik ben als docent en artistiek onderzoeker verbonden aan KASK/School of Arts - Gent. Mijn werk is getoond op o.m.: Margaret Mead festival (New York), FID Marseille, DocFest Sheffield, Belluard Festival (Fribourg), DMZ Korea International documentary festival, International Short film Festival Oberhausen, International Filmfestival Rotterdam, en wordt vertegenwoordigd door Argos, center for Art and Media.

Contact

Trefwoorden
Cultuur en letteren
Film
Kunstwetenschappen
Gedragswetenschappen of sociale wetenschappen

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels
Frans

Achtergrond

Huidige nationaliteit(en)
Belg
Nationaliteit(en) bij geboorte
Belg
Nationaliteit(en) moeder bij geboorte
Belg
Nationaliteit(en) vader bij geboorte
Belg
Wordt u op de een of andere manier in uw dagelijkse activiteiten beperkt of gehinderd door een langdurige ziekte, een handicap o
neen

Studie(s) en diploma's

 

  • KASK School of Arts: Postdoctoraal onderzoeker (2015)
  • Ugent, Doctor vergelijkende cultuurwetenschappen (2004)
  • Ugent, Master vergelijkende cultuurwetenschappen (1997)
  • Sint-Lukas Brussel, Meester regie documentaire (1995)

 

Huidige functieomschrijving

Docent, filmmaker en artistiek onderzoeker

Ervaring

 

  • Regisseur - producer, Elektrischer Schnellseher (vanaf 1998)
  • Postdoctoraal onderzoeker, KASK (2008 tot 2015)
  • Wetenschappelijk medewerker/assistent, UGent (1999/2006-2008)
  • Onderzoeker culturele diversiteit, VTI (2004-2006)
  • Oprichter / coach, SIC (vanaf 2007)
  • Docent, KASK (2008 tot nu)
  • Onderzoeker, KASK (2015 tot 2019)

 

Relevante Publicaties

Films

 

2019 “PRISM”

Collaboratieve kortfilm (16mm) gesubsidieerd door Contour 7, argos, VAF, KASK, School of arts Gent

 

2015 “Lili”

Kortfilm (16mm) gesubsidieerd door Contour 7, argos, VAF, KASK, School of arts Gent

Voorstellingen: Contour 7, Biënnale Mechelen; BFI Festival London 2015; IFFR Rotterdam 2016; 25FPS Festival Zagreb (C);Message to man Festival - St.Petersburg (R)FID Marseille - Festival International du Cinéma (Fr)European Media Arts Festival - Osnabrueck (D); Het Bos (Antwerp); SCCA Center for Contemporary Art, Ljubljana (C); Het Bos (Antwerp); Museum of Contemporary Art, Athens (G)Stuttgarter Filmwinter — Festival for Expanded Media (G)Videonale Bonn (G); Woodsdoc – Antwerp (B); Ciné Privé Gent (B) – Bienal de la Imagen en Movimiento Buenos Aires

 

Nominatie best short film award BFI London 2015

 

 

2015 “Letter Home”

Kortfilm gesteund door de Beursschouwburg, Argos en het School of arts - Onderzoeksfonds Hogeschool Gent

Voorstellingen: Beursschouwburg; Forum Image Festival Tokyo, Fukuoka, Kyoto, Nagoya and Yokohama2016; Message to man Festival - St.Petersburg (R)– Dr. Guislain museum Gent – KU Leuven – Cartoon’s Antwerpen

 

 

2015 “Kastom Kopiraet”

Scenario documentairefilm ism Hugo DeBlock, gesubsidieerd door VAF

 

2013“Scattering of the Fragile. Cherry Blossoms” 

Kunstenaarsboek. van Dienderen A. en L. Spilliaert, (ara)MER, Gent.

 

2012 “Cherry Blossoms”

Installatie en kortfilm, gesubsidieerd door VAF

Special Prize of the Jury at the International Short Film Competition "Monsieur Guillaume" at FIDOCS Chile 2013

 

Voorstellingen: Festival des Films de Femmes, Le Créteil, Paris 2013; “The politics and Poetics of Documentary Film”, research symposium Helsinki, 2013; International Short film Festival Oberhausen, 2013; KVS, Tok Toc Knock festival Brussel, 2013; Festival back up, Weimar 2013; FIDOCS, Festival Internacional de Documentales de Santiago, 2013; FID Marseille, 2013; Elles tournent, Brussel, 2013; DMZ Korean international documentary Festival, 2013; Kasseler docfest, 2013; International Filmfestival Rotterdam, 2013; Leiden international Film Festival 2013; ‘Grenzen/loos’ expo in Emergent Veurne 22/12/2013- 09/03/2014; Cinematek Brussels 2014; Association for Cultural Studies (ACS), Bloemfontein, South-Africa, 2015

 

2008 “Patrasche, A  Dog of Flanders, Made in Japan” 

Documentaire, 85’ ism Didier Volckaert, gesubsidieerd door het VAF, Productie: Elektrischer Schnellseher

Shortlist Grierson Innovation Award, DocFest Sheffield 2008

 

Voorstellingen: 2010: Tokyo Tama University; Canvas, TV uitzending; 2009:Taiwan International Ethnographic Film Festival, Taipei; Days of ethnographic Cinema, Moskou; Bristol, Conferentie van Association of Social Anthropologists (ASA); Kyoto University; Ethnocineca Wenen; Cinemo Novo Festival, Brugge; Nieuwe Vide, Haarlem (NL) Doorlopende Filmvoorstelling in het beeldende kunstprogramma: When guests become hosts, curator Danielle Van Zuylen; Open Doek Filmfestival Turnhout; 2008: DocFest Sheffield UK; Camera Japan festival NL Dordrecht & Rotterdam (Lantaren-Venster); Ouida conference, Kingston College London; Delhi International Ethnographic film festival; Z33 Hasselt – zebracinema; UGC Antwerpen; O.L.V.-kathedraal Antwerpen; Beursschouwburg Brussel, DocHouseprogramma; Cartoons Antwerpen

 

 2007 “Dog of Flanders 127.670.000 Japanese Fans Can’t Be Wrong“

Teaser expo, Mixed Media/Beeldende kunst

                  04/10 > 02/11/2007 Beursschouwburg Brussel

 

2004 “De Efemerist. Zakbibliothecaris van de Veldstraat”– 34 min. Betacam

NominatiePrijs beste Belgische documentaire 2005 en 2006 van de Vlaamse en Waalse Gemeenschap & Erevermelding Prijs Cultureel erfgoed 2006 Provincie Oost-Vlaanderen

In opdracht van Gent Cultuurstad

Voorstellingen: 2011: OCMW woonzorgcentra ism STAM, OCMW Gent, Universiteit Gent; 2009: AVS uitzending; 2005: Kentucky (US): University of West-Kentucky / UC Berkeley; 2004: Veldstraat project Gent Cultuurcel / Filmmuseum Brussel

 

2002  Tu ne verras pas Verapaz

Documentaire, 56’ ism Didier Volckaert. Productie : Elektrischer Schnellseher, Gesubsidieerd door KunstenFestivaldesArts, Koning Boudewijnstichting, Stad Gent, provincie Oost-Vlaanderen, vzw de hondsjaren en het Vlaams Filmfonds

Prijs beste Belgische documentaire 2002 en 2003 van de Vlaamse en Waalse Gemeenschap

 

Voorstellingen: 2012: Atlas, Antwerpen2010: Brussel, Maison de L ‘Amérique Latine;                  

London Conferentie: Dilemma and Decision:Ethnographic Filmmaking in the MakingInternational Centre for Contemporary Cultural Research, Royal Anthropological Institute, Host: Institute for the Study of Muslim Civilisations; 2009: 28/06 – 30/08/09: Ronse expositieVlamigrant; 2003: SOAS, School of Oriental and African Studies, University London; Guatemala city: Festival de Cine Europeo; London: Royal Anglo-Belgian Club; 2002: KunstenFESTIVALdesArts, Brussel; Argosfestival, Brussel; Margaret Mead Film and Video festival New York; Pacific Film Archive Berkeley; Viewpoint Documentair Filmfestival Gent ; Timefestival Gent;Brussel Festival van het vrije beeld; Utrecht, Nederlands film festival, Benelux screening,..

 

2000 Site, Portrait topographique de José BesprosvanyBetacam SP 10’

Productie Kunstenfestivaldesarts ism Brussel2000

Voorstellingen: 2011: Netwerk Aalst nav de tentoonstelling Poetics of Observation, SIC; Vooruit, nav conferentie Minorities and artistic practice of the majority  org. Amateo; 2000: KunstenFESTIVALdesArts Brussel; Actor’s Studio’s Brussel; TV uitzending op Canvas; Viewpoint Documentair Filmfestival Gent; Cinema Nova

 

1998 “Visitors of the Night

Documentaire, 34' ism Didier Volckaert, productie: Sophimages ism desire productions en TouMouv asbl. Distributie: Women Make Movies, New York.

GNT Channel television Prize for Language Renewal- Brazilië (1999) 

Margaret Mead Film en video festival Award 1999

Voorstellingen: 2018: Cinematek Brussel;2016 Contemporary art center Vilnius, Exposition Morality reflexcurated by Heidi Ballet 2/9 - 19/10/2016; 2011: Netwerk Aalst in de tentoonstelling Poetics of Observation, SIC(10/09 – 20/11/2011); 2008‘Elles tournent!’ Festival Brussel; B-docs, Luik; Extrapool Nijmegen; 2007: Canada, Documentary reframed, Paved Arts, Saskatoon (curator Maureen Latta); 2001: Cinema Nova Brussel; 2000: S.M.A.K. Gent; Rio de Janeiro Brazilie; Albion College (US); Marlboro College (US); Donell Public Library NY; 1999: Margaret Mead festival, New York; Pacific Film Archive Berkeley; Belluard Festival Fribourg; Cinematek

 

1995 “Coïtus”16mm, b/w, 12’

Voorstellingen: 1997: Amsterdam; 1996:       Filmfestival Den Haag; Filmfestival Utrecht; Brussel Filmfestival; 1995: Filmfestival van Gent

 

1993 “Yzer” U-matic low, kleur, 3'

Publieksprijs Canada, Montr­éal6°Evenement inter­universitai­re de Création vidéo '95

                  Voorstellingen2018'Resolved desires. Six video artworks explore a unified Europe' in De Brakke Grond, Amsterdam1995: Film Festival Gent; 1994: Berlijn, Arse­nal; Filmfestival van Brussel; De Brakke Grond Amsterdam

 

Curator filmprogramma’s, assistentie en tentoonstellingen

  • Programmatie KASKADE ism Elias Grootaers en Rob Vanderbeeken: Nicolas Philibert, Susanne Helke en Sarah Vanagt (2008-2009)
  • Programmatie DOCHOUSE (Beursschouwburg) ism Jasmina Fekovic, Sarah Vanagt en Cis Bierinckx (oktober 2006 tem 2009)
  • Coordinator van het Internationaal Symposium: MAKING SENSE IN THE CITY, organized by CICI, Ghent University (2006)
  • 2001 assistent Director “Night Passage” van Trinh T. Minh-ha
  • Filmprogrammatie in opdracht van de RÜHRTRIËNNALE voor de voorstelling The children of Herakles’van Peter Sellars september 2002.
  • Organisatrice van tentoonstellingen en lezingen voor "Ruimte voor Aanvallen van het Uiterste", Haringsteeg 5 Gent o.a. ‘OPERATIE ÉÉNOOG’’99, Gent.
  • Co-Programmatrice VIEWPOINT Documentaire Film Festival te Gent, in '96, '97 en '98.

 

Publicaties

 

boeken

An van. Dienderen, Didier Volckaert (editors), 2015, DAREGA NELLO TO PATRASCHE WO KOROSU NOKA: NIHONJIN GA SHIRANAI FLANDERS NO INU, Iwanami Shoten, Japan, 2015.

 

van Dienderen A. en L. Spilliaert, 2013.  Cherry Blossoms. (ara)MER, Gent.

 

Pisters, I., van Dienderen A. en C. Longman, 2012. Guess who’s coming to diner. Liber amicorum voor Rik Pinxten. Academia Press, Gent.

 

van. Dienderen A., en Volckaert D. (red.), 2010 A Dog of Flanders. Een nooit geziene kijk op Vlaanderen, Lannoo.

 

van. Dienderen, A., 2008, Film Process as a Site of Critique. Ethnographic Research into the Mediated  Interactions during Documentary (Film)Production, VDM Verlag, Saarbrücken.

 

van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. 2007, TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, EPO, Berchem.

 

 

hoofdstukken in boeken

  • “A Merry-Go-Round of Confusion, Exchange, and Messiness. On the Documentary practice of Roy Villevoye and Jan Dietvorst”, in: Evidence, an Art Book by Roy Villevoye and Jan DietvorstEdited by Andrea Cinel. Published by Argos Centre for Art & Media and Jap Sam Books, Heijningen NL.

 

  • “Expanded documentary, On “Cherry Blossoms”, Kutlug Ataman and Eija-Liisa Ahtila” in Unfolding spectatorship, Stalpaert Christel, Pewny Katharina, and David Depestel, Academia Press (ginkgo-label), S:PAM (Studies in Performing Arts & Media, Ghent University), 2016, p. 169-186.

 

  • 'NIhongo-ban Maegaki', An van. Dienderen & Didier Volckaert, in: DAREGA NELLO TO PATRASCHE WO KOROSU NOKA - NIHONJIN GA SHIRANAI FLANDERS NO INU, Iwanami Shoten, 2015.

 

  • Interview in Kollaboratorium, Monika Rosieska, Maciej Frackowiak Lechosław Olszewski  (ed) SPOT. Foundation together with Department of Sociology at Adam Mickiewicz University, in Pozna, 2012, p. 64-66. 

 

  • “Oceaniëstraat recto/verso. Art practice with a scent of ethnography” in Reading urban cracks. Practices of artists and community workers,Steel Riet, Van Eeghem Elly, Verschelden Griet & Carlos Dekeyrel (eds), MER publications 2012.

 

  • Foto essay, “Cherry Blossoms” in Pisters, I., van Dienderen A. en C. Longman, 2012. Guess who’s coming to diner. Liber amicorum voor Rik Pinxten. Academia Press, Gent, p. 276-281.

 

  • “Japanse verbeelding en Vlaamse onverschilligheid” in Mensen, inleiding in de culturele antropologie(redactie Rik Pinxten), Lannoo Campus, 2009, p. 154-161.

 

  • “Inleiding” in Nello en Patrasche, Een nooit geziene kijk op Vlaanderen, redactie An van. Dienderen en Didier Volckaert, Lannoo, 2010, p. 8-16.

 

  • “Japanse verbeelding van Vlaanderen” ism Ilse De Gruyter, in Nello en Patrasche, Een nooit geziene kijk op Vlaanderen, redactie An van. Dienderen en Didier Volckaert, Lannoo, 2010, p. 229-241.

 

  • “A dog of Flanders’ als patchwork” ism. Didier Volckaert in Nello en Patrasche, Een nooit geziene kijk op Vlaanderen, redactie An van. Dienderen en Didier Volckaert, Lannoo, 2010, p. 261-266.

 

  • “De mens als performer” in Doe-het-zelf-democratie, Rik Pinxten en Ghislain Verstraete (eds.), EPO 2009, p. 199-256.

 

  • “Performing Urban Collectivity. Ethnography of the Production Process of a Community Based Project in Brussels” in Visual Interventionsedited by Pink, Sarah, Studies in Applied Anthropology Series. Berghahn Books, Oxford New York, 2007, p. 247-270.

 

  • “Artistieke praktijk in een diverse samenleving” in TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. (eds).  EPO, Berchem, 2007, p. 9-13.

 

  • “KVS – Virussen injecteren in een diverse samenleving” in TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. (eds).  EPO, Berchem, 2007, p. 16-27.

 

  • “Alain Platel / Les ballets C de la B. De cast is de dramaturgie in TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. (eds).  EPO, Berchem, 2007,  p. 113-124.

 

  • “VOX / 21st Centur Vox in TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. (eds).  EPO, Berchem, 2007, p. 125-140.

 

  • “De terugkeer van de Zwaluwen, Els Dietvorst / Creatie als bungee jump in TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. (eds).  EPO, Berchem, 2007,  p. 152-167.

 

  • “Charif Benhelima / De fotograaf gaat door de knieën in TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. (eds).  EPO, Berchem, 2007,  p. 190-208.

 

  • “Filmfestival Open Doek / Vice versa met het publiek in TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. (eds).  EPO, Berchem, 2007,  p. 267-278.

 

  • “Kwaliteit van processen in TRACKS. Artistieke praktijk in een diverse samenleving, van. Dienderen, A., Janssens, J., Smits, K. (eds).  EPO, Berchem, 2007, p. 305-325.

 

  • “‘Flow between Fact and Fiction.’ Analysis of Identity Dynamics in Visual Representation” in Culture and Politics: Identity and Conflict in a Multicultural World, R. Pinxten, G. Verstraete & C. Longman (eds.),  New York and Oxford: Berghahn Books (Series Culture and Politics / Politics and Culture, vol. 2), 2004, p. 117-132.

 

  • “Interstedelijke, postindustriële en transdisciplinaire structurering van het kunstaanbod”, Pinxten, R., van. Dienderen, A en D. Volckaert in De artistieke samenleving. De invloed van kunst op de democratie. Rik Pinxten, Antwerpen, 2003, p. 125-164.

 

  • “Tu ne verras pas verapaz” in Alledaags is niet gewoon, Reflecties over volkscultuur en samenleven, Vandensande Tine (red.), Koning Boudewijnstichting, Brussel, 2002, p. 62-68.

 

 

artikels in tijdschriften

 

  • “On Lili: Questioning China Girls through Practice-Based Research”, in: Critical Arts, South-North Cultural and Media Studies. 2017 Volume 31, issue 2, P. 72-86.

 

  • ‘Blanke film’ artikel opgenomen in het dossier Mediageletterdheid van Mediawijs, Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en iMinds vzw, 2016.

 

 

  • “Revisiting the ethnographic turn in contemporary art”, Introductory article for Critical Arts in samenwerking met Kris Rutten en Ronald Soetaert, 27 (5), oktober 2013, p. 459 - 473.

 

  • “Are Nello and Patrasche western samurais? Japanese imagination of “A dog of Flandersin Australasian Journal of popular Culture, edited by Toni Woods-Johnson, forthcoming.

 

  • “What is the meaning of a safety pin?”  Critical literacies and the ethnographic turn in contemporary art. (With Kris Rutten), International Journal of Cultural Studies16(5) - September 2013, p. 507-520.

 

  •  “Indirect Flow Through Passages; Trinh T. Minh-ha’s Art Practice” in After All, Journal of Art, Context and Inquiry, Antwerp – London – Seville, Spring Issue, nr. 23, 2010, p. 90-99.

 

  • Comment dire je au cinema?” Performativiteit in documentaire“ in Lova(Landelijk overleg Vrouwenstudies in antropologie), themanummer visuele antropologie en vrouwen, 2009, p. 29-41.

 

  • Foto essay “Scattering of the Fragile cherry blossoms”in Tijdschrift voor genderstudiesVol 12, No 4 (2009).

 

  • “Multiliteracy in a community project in Brussels” in Dutch Literature and Culture in an Age of Transition: The 2005 Berkeley Conference on Dutch Literature, Berkeley Dutch Studies, Vol. 1, Nodus, Münster, 2007.

 

  • “Afkicken van representatie – met rijlaarzen door documentaire processen” in Etcetera, 2006, jg. 24, nr. 101, p. 43 - 47.

 

  • “Making Sense in the City” introduction chapter inA Prior Magazine, Extra issue # 01 'Making Sense in the City', 2006.

 

  • “Collectiviteit in beeld. Over het productieproces van The March, The Burden, The Desert, The Boredom, The Anger, de eerste langspeelfilm van Els Dietvorst i.s.m de Zwaluwen”in Etcetera, jg. 22, nr. 91, p. 46-55.

 

  • “Collectivity on Screen: Balancing between Taxidermy and Negotiation” in Social Justice: Anthropology, Peace and Human Rights.Official Journal of the Commission on Peace and Human rights. International Union of Anthropological and Ethnological science, Vol. 4, nrs. 3-4, 2004, p. 196-227.

 

  • Potlachers in the margin of. On the new video work of Els Dietvorst, in A-Prior, n-8, Brussels, 2002, p. 196 - 200.

 

  • “Accion Verapaz 1 & 2 . Dirk De Wit in gesprek met An van. Dienderen en Didier Volckaert /  Virginie Jortay, Javier Packer-Comyn en Laurence Rassel” in Andere Sinema, Mediatijdschrift, n. 162, april-juni 2002, Antwerpen.

 

  • “Dialoog als filmpraktijk. Een conversatie over dialoog in de videopraktijken van enkele Brusselse kunstenaars en videogroepen.Een initiatief van Dirk De Wit met Axel Claes, Frédéric Fichefet, Gérard Preszow, An van. Dienderen en Laurent Van Lancker” in ARGOS catalogusn.a.v. het Argos filmfestival, Brussel, 2002.

 

  • “Het lichaam. Site voor de antropologische blik” in Etcetera, jg 19, nr 76, april 2001, p 43-47. 

 

guest editor

 

  • “Revisiting the ethnographic Turn in Contemporary Arts” in Critical Artsin samenwerking met Kris Rutten en Ronald Soetaert, 27 (5), 2013.

 

  • “Making Sense in the City”, special issue of A Prior Magazine, Extra issue # 01 'Making Sense in the City', 2006

Mijn media ervaring

Bij elk filmproject diverse interviews in kranten, tijdschriften, televisie