Shana

Mertens

Als co-auteur van het boek 'Beste medewerker, hoe gaat het? Feedback en evalueren: van wetenschap naar praktijk' heb ik een expertise opgebouwd m.b.t. feedback op de werkvloer en het idee van de feedbackcultuur. In mijn onderzoek focus ik op verscheidene aspecten van de feedback cultuur, waaronder:
(1) feedbackfrequenties en manieren om feedback te normaliseren in organisaties;
(2) gedrag en coaching van leidinggevenden in de feedbackcultuur;
(3) de rol van de medewerkers en de verantwoordelijkheid die zij hebben in de feedbackcultuur;
(4) de rol van de formele evaluatiegesprekken in de organisaties van vandaag;
(5) ...
Ook topics zoals persoonlijk leiderschap (personal leadership), efficiënt samenwerken in teams en het creëren van een leercultuur sluiten nauw aan bij mijn onderzoeksveld. Ik deed eerder al onderzoek bij organisaties in diverse sectoren, waaronder de Belgische Lokale Politie, de zorgsector en een (hoger)onderwijsinstelling.

Contact

Trefwoorden
Management en organisatie
Managementtechnieken en bedrijfsvoering

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels

Achtergrond

Huidige functieomschrijving

Onderzoeker (PhD Candidate & Teaching Assistant) bij Universiteit Gent

Relevante Publicaties

Schollaert, E., Mertens, S., Van Theemsche, B., & Jacobs, G. (2022). Beste medewerker, hoe gaat het? Feedback en evalueren: van wetenschap naar praktijk. Owl Press, Borgerhoff & Lamberigts.

Mertens, S., Schollaert, E., & Anseel, F. (2021). How much feedback do employees need? A field study of absolute feedback frequency reports and performance. INTERNATIONAL JOURNAL OF SELECTION AND ASSESSMENT, 29(3–4), 326–335. https://doi.org/10.1111/ijsa.12352

Baert, S., Clays, E., Derous, E., du Bois, K., Lippens, L., Mertens, S., … Verhofstadt, E. (2022). Welzijn op het werk in Vlaanderen.

Mertens, S., & Schollaert, E. (2023). Performance feedback during a pandemic—(Social) distancing from feedback? A qualitative study. Journal of Personnel Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1027/1866-5888/a000317