Anton

Horeweg

onderwijs, gedrag, trauma, hechting, kindermishandeling, executieve functies, speciaal onderwijs, didactiek, leraren opleiden
Anton Horeweg is gedragsspecialist (MSEN) en was bijna veertig jaar leraar in het basisonderwijs. Hij werkte altijd bewust in achterstandswijken om bij te dragen aan kansengelijkheid voor elk kind. Hij is auteur van twintig onderwijsboeken over gedrag, waaronder De traumasensitieve school en Kinderen met hechtingsproblemen in de klas. Ook schreef hij twee boeken voor kinderen en jongeren over kindermishandeling en seksueel misbruik. Zijn boeken zijn verplichte literatuur bij lerarenopleidingen in Nederland en België. Anton Horeweg is ook auteur van de website www.gedragsproblemenindeklas.nl. www.hulpbijkindermishandeling.nl en www.kindzoekthulp.nl Hij heeft zitting in Expertteams Project Leer-Kracht: (NCOJ) en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC-KJP), lid van de Academische Werkplaats voor ADHD en druk gedrag en de Landelijke Ontwikkelgroep Basisondersteuning Executieve functies. Ook was hij trainer en methodiekontwikkelaar voor het NCOJ. Hij is veelgevraagd spreker op scholen en congressen.

Contact

Trefwoorden
Gedragswetenschappen of sociale wetenschappen
Onderwijs

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels
Nederlands

Achtergrond

Lidmaatschap
Expertteams Project Leer-Kracht: (NCOJ) en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC-KJP)
Huidige nationaliteit(en)
Nederlands
Nationaliteit(en) bij geboorte
Nederlands
Nationaliteit(en) moeder bij geboorte
Nederlands
Nationaliteit(en) vader bij geboorte
Nederlands
Wordt u op de een of andere manier in uw dagelijkse activiteiten beperkt of gehinderd door een langdurige ziekte, een handicap o
neen

Studie(s) en diploma's

Pedagogische Academie
Master SEN (gedragsspecialist)

Huidige functieomschrijving

Zelfstandig trainer onderwijsteams
Auteur

Ervaring

40 jaar werkzaam in het basisonderwijs als leerkracht, 3 jaar stagebegeleiding pabo studenten, 10 jaar trainingen in het onderwijs op het gebied van trauma, hechting gedrag en ontwikkelingsstoornissen

Relevante Publicaties

Literatuur en bio geüpdatet (feb 2024)
Horeweg, A. (2024). Gedragsproblemen in de klas. Basiswerk preventief werken met jongeren. Lannoocampus.
Horeweg, A. (2023). Kinderen met hechtingsproblemen in de klas. Leuven: Lannoocampus
Horeweg, A. & van Essen, I. (2023). In gesprek met ouders. Een positieve relatie tussen school en thuis. Leuven: Lannoocampus
Horeweg, A. (2023). Ongewild lastig. Inzicht in veelvoorkomende (ontwikkelings)stoornissen bij kinderen. Pica.
Horeweg, A. (2022). Als je leerling stil is. Over mogelijke oorzaken van teruggetrokken gedrag. Pica.
Horeweg, A. (2022). Niet jouw schuld. Een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap. Pica.
Horeweg, A. (2021). Voorkom lastig gedrag. Wat kun jij als leerkracht aan preventie doen? Pica.
Horeweg, A. (2021). Handboek Gedrag op school. Pica.
Horeweg, A. (2021). ADHD in de klas. Praktische gids voor leraren. Lannoocampus.
Horeweg, A. (2021). Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap. Pica.
Horeweg, A. (2018). De traumasensitieve school. Anders kijken naar gedragsproblemen in de klas. Lannoocampus. Lannoocampus.
Horeweg, A. (2018).Werkboek Gedragsproblemen in de klas in het vo. Leuven: Lannoocampus
Horeweg, A. (2018). Werkboek Gedragsproblemen in de klas bao. Leuven: Lannoocampus
Horeweg, A. (2017). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Lannoocampus. Horeweg, A. (2017). Wat stuitert daar door je klas. Praktische gids voor leraren. Leuven: Lannoocampus.
Horeweg, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs.
Voor artikelen zie: https://gedragsproblemenindeklas.nl/onderwijsboeken/onderwijsartikelen/

Mijn media ervaring

Interviews door tijdschriften