Mathias

Boënne

Mijn expertise gaat over 1) hoe organisaties creativiteit en ondernemerschap kunnen stimuleren (of erin falen) op de werkvloer en 2) hoe bedrijven een innovatie strategie vastleggen.

Relevante voorbeelden van recente artikelen waar ik een academische kijk op kan bieden (redeneringen achter innovatie en bedrijfsstrategiëen, implicaties van veranderingen op de werkvloer op vlak van creativiteit en autonomie).
- Blijf ik weg van vergaderingen (maar wat zal de baas denken?) (expertise punt 1)
- Hoera, terug naar kantoor? Wat Belgische topbedrijven van plan zijn. De Morgen (expertise punt 1)
- Moederbedrijf Facebook gaat door onder de naam 'Meta'. NOS (expertise punt 2)
- Netflix gaat op de kosten letten: kwaliteit boven kwantiteit. RTL nieuws. (expertise punt 2)

Contact

Trefwoorden
Bedrijfseconomie
Bedrijfskunde
Human resources
Bedrijfscommunicatie
Managementtechnieken en bedrijfsvoering

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels

Achtergrond

Lidmaatschap
Utrecht Universiteit
Vlerick Business School
KULeuven
Huidige nationaliteit(en)
Belg
Nationaliteit(en) bij geboorte
Belg

Studie(s) en diploma's

PhD in Applied Economics and Business at KULeuven & Vlerick Business School
Master in Business Economics at KULeuven
Bachelor in Business Economics at KULeuven

Huidige functieomschrijving

Universitair docent in ondernemerschap en innovatie management

Ervaring

Post-doctoraal onderzoeker bij Erasmus Universiteit Rotterdam
Post-doctoraal onderzoeker bij Universiteit van Amsterdam
Doctoraatsonderzoeker bij KULeuven en Vlerick Business School

Relevante Publicaties

de Jong, J. P., van Balen, T., Boënne, M., Merfeld, K., Mulhuijzen, M., & Rigtering, J. P. C. (2022). Collaboration with Lead User Firms in New Product Development: A Source of Schumpeterian Opportunity. Available at SSRN 4100506.

Boënne, M. J., Leten, B., & Salter, A. (2021). The Colour of Hierarchy: A field experiment on hierarchical endorsements and idea selection. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2021, No. 1, p. 11125). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.

Devoldere, B., Debruyne, M., Blockx, H., Boënne, M., & Lameire, D. (2016). Managing cross-industry innovation clusters.

Boënne, M., Robberecht, R., Van den Bergh, J., Goeman, F., Costers, N., & Van Dyck, W. (2015). Flanders DC open innovation bootcamps: hoe kunnen bootcamps bijdragen tot open innovatie bij en tussen KMO's-lessen uit de praktijkervaring.

Relevante onderzoeken

Data-inspired creativity. Research project about the use of data and information in the development of media formats at Talpa Network. Funded by NWO (Netherlands).

Boënne, M. (2021). Designing idea contests to optimize the front end of the innovation process. Doctoral disseratio. Strategic Basic Research funded by FWO.