Lies

Vanpeperstraete

Inclusie
inclusief onderwijs
Universal Design for Learning (UDL)
Redelijke aanpassingen
Beeldvorming rond personen met een beperking
Disability studies
Persoonlijke financiering (PAB en PVF)
Omgaan met specifieke onderwijsbehoeften
Pakkend levensverhaal 'Van kasplantje tot zelfstandige vrouw'
Inspirerend Coachen

Contact

Trefwoorden
Inclusief onderwijs
Personen met een handicap en/of chronische ziekte

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands

Achtergrond

Lidmaatschap
GRIP vzw
Wordt u op de een of andere manier in uw dagelijkse activiteiten beperkt of gehinderd door een langdurige ziekte, een handicap o
Ja

Studie(s) en diploma's

Universiteit Gent - Faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen (Kandidaat pedagogische wetenschappen)
Universiteit Gent - Faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen (Licentiaat pedagogische wetenschappen (Met onderscheiding))
Scriptie: De blik van een ander: studie over de beeldvorming rond personen met een handicap

Huidige functieomschrijving

Diversiteitscoach aan de Arteveldehogeschool - opleiding: Educatieve Bachelor Lager Onderwijs, BaNaBa Buitengewoon Onderwijs, BaNaBa Zorgverbreding en Remidiërend Leren, BaNaBa Schoolontwikkeling
Docent aan de Arteveldehogeschool - opleiding: BaNaBa Buitengewoon Onderwijs, BaNaBa Zorgverbreding en Remidiërend Leren
Trajectcoach aan de Arteveldehogeschool - opleiding: BaNaBa Buitengewoon Onderwijs, BaNaBa Zorgverbreding en Remidiërend Leren

Ervaring

Arteveldehogeschool van 2011 – heden
• Lector
• Trajectcoach
• Coach leerzorgtrajecten realiseren
• Participatiecoach
• Profileringscoach
• Tutor bij probleemgestuurd onderwijs
• Prioritaire nascholing (M-decreet, ondersteuning in het k(w)a(d)raat)
• Dienstverlening en onderzoek

VZW Inclusie Vandaag: 2004 tot op heden
• Aanbieden van diensten aan personen met een beperking rond de invulling van hun persoonlijk assistentiebudget.
• Vormingen geven over beeldvorming en inclusie aan leerlingen en studenten uit secundair onderwijs en hoger onderwijs

GRIP 2000 – heden
• Beleidsbeïnvloeding
• Sensibilisatie van het breder maatschappij
• Werkgroep Inkomen
• Werkgroep Inclusief werk / Werk op maat
• Werkgroep Beeldvorming
• Werkgroep Inclusief onderwijs

Arteveldehogeschool van 2009 - 2011:
• Medewerker PWO Project “Kwaliteitsontwikkeling in zorgende scholen: no mission impossible”

Arteveldehogeschool van 2008 – 2009
• Medewerker PWO “Draagkracht van de school: niet langer meer het monster van Loch Ness?” Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek

Arteveldehogeschool van 2007 – 2011
• Gastdocent BUOZRL

Plantijn Hogeschool Antwerpen van 2005-2008:
• Medewerker PWO Project “Draagkracht ten aanzien van diversiteit & inclusief onderwijs in lagere scholen in de provincie Antwerpen: Het opstarten van een ondersteuningsnetwerk ten aanzien van inclusief onderwijs in het lager onderwijs in de provincie Antwerpen (PWO)”
• Coördineren van vormingsaanbod rond inclusie
• Coördineren van de publicatie van de Index voor Inclusie in Nederland en België
• Coördineren van de ‘Inclusie dag’ en ‘schijnwerpers op inclusie’ in samenwerking met ouders voor inclusie
• Studentenbegeleiding

Relevante Publicaties

• Lies Vanpeperstraete en Liesbeth Stevens, Ontplooiing door duaal leren. Professionalisering van leerkrachten en therapeuten via theorie en praktijk. Welwijs, jaargang 27, nummer 3, september 2016.

• Lies Vanpeperstraete, Kwaliteitsontwikkeling in zorgbrede scholen: No mission impossible?! Zorgbreed, jaargang 11, nummer 41, september-oktober-november 2013.

• Lies Vanpeperstraete, Katrijn Jansegers, Onderwijskwaliteit voor iedereen: praktijkgids voor kwaliteitsontwikkeling op school” Acco, 2012.

• Lies Vanpeperstraete, Katrijn Jansegers, Marijke Wilssens, Draagkracht versterken in de praktijk: Het kan! Welwijs, jaargang 21, nummer 4, december 2010.

• Beno Schraepen, Jo Lebeer, Lies Vanpeperstraete, Draagkracht ten aanzien van diversiteit & inclusief onderwijs in lager scholen in de provincie Antwerpen, mei 2010.

• Sarah Vanhee en Lies Vanpeperstraete. Onderzoek naar de behoeften van werkstudenten binnen de opleiding bachelor in de logopedie en de audiologie, januari 2010.

• Ruth De Kesel en Lies Vanpeperstraete. Toegankelijk hoger onderwijs, www.siho.be, november 2009.

• Lies Vanpeperstraete en Katrijn Jansegers. Draagkracht van de school: niet langer meer het monster van Loch Ness?, eindrapport Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek, november 2009.

• Beno Schraepen, Lies Vanpeperstraete, Ann Melis, Jo Lebeer, Maya Christiaens, Tom Hancké,
Draagkracht als een dynamisch concept binnen leerzorg, Tijdschrift voor onderwijsrecht & onderwijsbeleid, jaargang 2007-2008, nummer 3, januari – februari 2008.

• Beno Schraepen, Lies Vanpeperstraete, Ann Melis, Jo Lebeer, Maya Christiaens, Tom Hancké, Draagkracht & het nieuwe leerzorgkader, Welwijs, jaargang 18, nummer 4, december 2007.

• Astrid Greven, Lies Vanpeperstraete, Kathy Van Der Veken, Index voor inclusie : Werken aan leren en participeren op school, 2007 (Vertaalde en Aangepaste versie van: Tony Booth & Mel Ainscow: Index for inclusion, 2002)

• Lies Vanpeperstraete, 'Een externe persoonlijke assistent(e): een meerwaarde?!' Nieuwsbrief BOL-Budiv, januari 2007

• Liesbeth Vanpeperstraete, De blik van een ander: Een studie over de beeldvorming rond personen met een handicap, thesis, 2003.

• Stephanie Lenoir, Geert Van Hove, Liesbeth Vanpeperstraete, Beeldvorming over personen met een handicap, Een onderzoek in opdracht van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Gelijke Kansen in Vlaanderen, maart 2003.

Relevante onderzoeken

• PWO “Draagkracht ten aanzien van diversiteit & inclusief onderwijs in lagere scholen in de provincie Antwerpen: Het opstarten van een ondersteuningsnetwerk ten aanzien van inclusief onderwijs in het lager onderwijs in de provincie Antwerpen (PWO) 2005- 2008, Plantijn Hogeschool, Antwerpen
• PWO “Draagkracht van de school: niet langer meer het monster van Loch Ness?” Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek, 2008 tot 2009, Arteveldehogeschool, Gent
• Onderzoek naar de behoeften van werkstudenten binnen de opleiding bachelor in de logopedie en de audiologie, januari 2010, Arteveldehogeschool, Gent
• PWO “kwaliteitsontwikkeling in zorgende scholen: no mission impossible!” Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek, 2010 tot 2011, Arteveldehogeschool, Gent

Andere info

Ik wens een bijdrage te leveren tot een grotere maatschappelijke openheid voor diversiteit en respect voor alle mensen.
Tengevolge mijn persoonlijke beperking stel ik vast dat ik in interactie met anderen, een reële confrontatie ben voor mensen zonder beperking, wat bij die ander vaak leidt tot een verhoogde bewustwording aangaande personen met een beperking. Dit laatste is voor mij een doorslaggevend argument om een job in het onderwijs na te streven, ik zie dit als een maatschappelijke bijdrage in de beeldvorming rond personen met een beperking.

Vanuit dit streven heb ik een aantal initiatieven opgezet waarmee ik mij persoonlijk probeer in te zetten en te engageren. (zie hierboven: relevante banden met het werkveld) Ook diverse jobs als vrijwilliger getuigen hiervan. Daarnaast heb ik in 2004 de vzw Inclusie opgericht waarin ik diensten aanbied voor personen met een handicap rond de invulling van hun persoonlijk assistentiebudget.