Ilse

Vranken

Mijn expertise richt zich vooral op het domein van mediapsychologie: i.e., effecten van TV-series en sociale media. Het doel van mijn doctoraatsonderzoek is drievoudig. Teen eerste onderzoek ik hoe TV-series en sociale media beroepen afbeelden. Ten tweede richt mijn onderzoek zich op hoe TV-series en sociale media bijdragen tot de vorming van denkbeelden en aspiraties over beroepen bij late adolescenten (i.e., jongeren uit het laatste jaar van het secundair onderwijs). Ten derde focus ik me op hoe TV-series en sociale media vrouwen in atypische beroepen afbeelden en hoe dit een effect kan hebben op jongeren.

Verder heb ik ook nog onderzoek verricht naar (1) dating apps en welzijn en (2) positieve berichten op sociale media rond lichaamsbeeld.

Contact

Trefwoorden
Gedragswetenschappen of sociale wetenschappen
Communicatiewetenschappen

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels
Nederlands

Achtergrond

Huidige nationaliteit(en)
Belg

Studie(s) en diploma's

Master communicatiewetenschappen (KU Leuven)

Huidige functieomschrijving

PhD onderzoeker bij KU Leuven in communicatiewetenschappen, Faculteit sociale wetenschappen, School for Mass Communication Research (KU Leuven)

Ervaring

Sinds oktober 2018 bij ik onderzoeker bij de KU Leuven (School For Mass Communication Research, Faculteit Sociale Wetenschappen). Vanaf November 2019 werk ik op een FWO-aspirant mandaat omtrent media en beroepen. Het doel van mijn doctoraatsonderzoek is drievoudig. Teen eerste onderzoek ik hoe TV-series en sociale media beroepen afbeelden. Ten tweede richt mijn onderzoek zich op hoe TV-series en sociale media bijdragen tot de vorming van denkbeelden en aspiraties over beroepen bij late adolescenten (i.e., jongeren uit het laatste jaar van het secundair onderwijs). Ten derde focus ik me op hoe TV-series en sociale media vrouwen in atypische beroepen afbeelden en hoe dit een effect kan hebben op jongeren.

Verder heb ik ook nog onderzoek gevoerd rond (1) oorzaken en coping na het delen van alcohol-gerelateerde inhouden op sociale media, (2) dating apps, partnervoorkeuren en welzijn, (3) de rol van positieve sociale media-inhouden en het lichaamsbeeld van adolescenten, (4) de rol van TV, nieuws, sociale media en attitudes omtrent het volgen van de COVID-19 maatregels.

Ervaring in onderzoeksmethoden: longitudinale studie, cross-sectionele studie, inhoudsanalyses.

Relevante Publicaties

Geusens, F., & Vranken, I. (2021). Drink, Share, and Comment; Wait, What Did I Just Do? Understanding Online Alcohol-Related Regret Experiences Among Emerging Adults. Journal of Drug Issues, 0022042621994542.

Konings, F., Sumter, S. R., Vranken, I., Dredge, R., & Vandenbosch, L. (2022). Behind the Screens: A Systematic Literature Review of Quantitative Research on Mobile Dating. Archives of Sexual Behavior, 1-52.

Noon, E. J., Vranken, I., & Schreurs, L. (2022). Age Matters? The Moderating Effect of Age on the Longitudinal Relationship between Upward and Downward Comparisons on Instagram and Identity Processes During Emerging Adulthood. Emerging Adulthood, 21676968221098293.

Vranken, I., Brimmel, N., Vandenbosch, L., & Trekels, J. (2022). Television, news media, social media and adolescents’ and young adults’ violations of the COVID-19 lockdown measures: A prototype willingness model. Telematics and Informatics, 70, 101817.