Annelies

Van Assche

Ik behaalde in 2018 een gezamenlijk doctoraat in Kunstwetenschappen en Sociale Wetenschappen voor het bestuderen van de werkomstandigheden van hedendaagse danskunstenaars in Europa in het FWO-gefinancierd onderzoek "Dancing Precarity". Ik ben postdoctoraal onderzoeker aan de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent en docent aan de dansopleiding van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Mijn onderzoek richt zich op de multidimensionale relaties tussen arbeid en esthetiek in de hedendaagse dans. In 2023 ontving ik een senior postdoctoraal mandaat van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO) voor een interdisciplinair project dat de interrelaties onderzoekt tussen grensoverschrijdend gedrag en hedendaagse dans, in het bijzonder binnen de Europese context van het hoger kunstonderwijs. Ik ben auteur van "Labor and Aesthetics in European Contemporary Dance. Dancing Precarity" (Palgrave MacMillan, 2020) en co-editor van "(Post)Socialist Dance. A Search for Hidden Legacies" (Bloomsbury 2024). Voor mijn academische carrière was ik van 2011 tot 2014 productie- en tourmanager bij de hedendaagse dansschool P.A.R.T.S. in Brussel.

Mijn onderzoeksinteresses betreffen hedendaagse dans en performance in de Europese context, vooral door de lens van de sociologie van arbeid en cultuur: kunst-als-werk, de arbeidsomstandigheden in de culturele sector, de relatie tussen esthetiek en precariteit, het creatieve proces binnen de danswereld, collaboratief werk en commoning, decentralisatie van culturele productie en kennisproductie, de relatie tussen de podiumkunsten en de maatschappij (kapitalisme, neoliberalisme, postfordisme, sociale versnelling, flexibiliteit, burn-out, netwerken, institutionalisering ...), onder andere.
Ik ben co-redacteur van het themanummer van Dance Research Journal over "Work (with)out Boundaries: Dance and Precarity" (2019) met Katharina Pewny, Simon Leenknegt en Rebekah Kowal, en een themanummer van Documenta - Tijdschrift voor Theater over "Choreographic (Re)Collections: Archiving Dance in Flanders" met Timmy De Laet (2021). Mijn onderzoek is gepubliceerd in peer review tijdschriften als The Drama Review, Dance Research Journal, Performance Research, Research in Dance Education, Poetics, Dance Research en verschillende boekhoofdstukken.

Contact

Trefwoorden
Kunstwetenschappen
Podiumkunsten
Arbeid en tewerkstelling
Dans

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Duits
Engels
Frans
Spaans

Achtergrond

Lidmaatschap
Ik zetel in de redactieraad van het academisch tijdschrift Documenta (sinds 2018) en ben lid van de raad van bestuur van het Vlaams cultureel tijdschrift Rekto:Verso (sinds 2020). Ik ben stichtend lid van CoDa | Cultures of Dance - Research Network for Dance Studies, een wetenschappelijke onderzoeksgemeenschap gesteund door FWO. Tot slot ben ik actief lid van de onderzoeksgroep S:PAM (Studies in Performing Arts and Media) en verkozen tot lid van de Jonge Academie van Vlaanderen.
Huidige nationaliteit(en)
Belg

Studie(s) en diploma's

Master Kunstwetenschappen (Universiteit Gent), 2010
Gezamenlijk doctoraat in Kunstwetenschappen en Sociale Wetenschappen (Universiteit Gent & KU Leuven, 2018

Huidige functieomschrijving

Senior postdoctoraal onderzoeker aan de vakgroep Kunstwetenschappen (Universiteit Gent) en gastprofessor aan de dansopleiding van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.

Relevante Publicaties

Publicatielijst
Artikels
a1.1.

Van Assche, Annelies (50%); Kareth Schaffer (50%). “Flexible Performativity. What contemporary dancers do when they do what they do.” The Drama Review. 2023: 67(1), 203-222.

Van Assche, Annelies. “Coloured Swan: Moya Michael's Prowess in the Face of Fetishization in European Dance”. Dance Research Journal. 2022: 54(1), 92-111.

Van Assche, Annelies (70%); Rudi Laermans (30%). “A Bohemian Work Ethic. Balancing Autonomy and Risk in the Symbolic Economy of the Performing Arts”. Poetics. 2022: 93(B), 101683.

Van Assche, Annelies. “Cruel Optimism, Ironic Pessimism, Poetic Terrorism. How to combat the Semiocapitalistic Pan(dem)ic in a Choreographed Song-Cycle?” The Drama Review. 2021: 65(4): 38-50.

Van Assche, Annelies (50%); Pewny, Katharina (25%); Laermans, Rudi (25%). “Mayday, Mayday, Mayday! Moving from European Discourses on the Precarious and Art to the Realities of Contemporary Dance” Dance Research. 2019: 37:2

Pewny, Katharina (35%); Van Assche, Annelies (35%); Leenknegt, Simon (25%); Kowal, Rebekah (5%). “Editors’ Note” Dance Research Journal. 2019: 51 pp. 1 (Special Issue)

Van Assche, Annelies. “Recycling, Reinvesting and Revaluing: On immateriality in Sarah Vanhee’s Oblivion.” Performance Research. 2018: 22:8 pp. 23-30.

Van Assche, Annelies (70%) and Katharina Pewny (30%). “The Brussels Dance Swarm on the Move: Precarious Bodies (not) at Home”. Forum Modernes Theater. 2018: 22:2 pp. 117-132

Van Assche, Annelies. “The Future of Dance and/as Work: Performing Precarity”. Research in Dance Education. 2017: 18:3 pp. 237-251.

a1.2.

Van Assche, Annelies. “De continuïteit van vernieuwing: een museale blik op het dansarchief van Marc Vanrunxt.” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater. 2021: 39.2 pp. 152–183.

Van Assche, Annelies (50%) and Timmy De Laet (50%). “Voorwoord. Getuigen van het Dansverleden: De Archivering van Dans in Vlaanderen” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater. 2021. 2021: 39.2 pp. 5-8 (Special Issue)

Van Assche, Annelies. “The Ups and Downs of Being an Artist.” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater. 2018: 36.1 pp. 156–164.

a2.

Van Assche, Annelies. “Chasing Your Own Tail. The Inclusive Artist’s Process in Project-based Contemporary Dance.” European Journal of Theatre and Performance. 2020: 2 pp. 22–59.

Boeken
b1.

Van Assche, Annelies. Labor and Aesthetics in European Contemporary Dance. Dancing Precarity. Palgrave Macmillan. 2020. DOI 10.1007/978-3-030-40693-6

b2.

Van Assche, Annelies. “Conversations with Kinga: A Tribute to the Body and Craftsmanship”, (Post)Socialist Dance. A Search for Hidden Legacies, edited by Van Assche, A., D. Njaradi, I. Koruga and M. Ivic, London: Bloomsbury, 2024, pp. 131-149.

Van Assche, Annelies (50%) and Milica Ivic (50%). “Dance? Dance Studies and (Post)Socialist Dance.” (Post)Socialist Dance. A Search for Hidden Legacies, edited by Van Assche, A., D. Njaradi, I. Koruga and M. Ivic, London: Bloomsbury, 2024, pp.10-19.

Van Assche, Annelies. “The Contemporary Dance World and the Thin Line between Self-Realization and Self-Precarization.” Another Artworld: Pursuing New Organisational Modes, edited by Mihaljinac, N., Matejić, B. and Milan Đorđević, New York––Dresden: Atropos Press Balkans, 2023, pp. 77-102

Van Assche, Annelies, and Christel Stalpaert. “Izadora Weiss.” Fifty Contemporary Choreographers, edited by Jo Butterworth and Lorna Sanders, 3rd ed., Routledge, 2020, pp. 302–08.

Van Assche, Annelies. “The Socioeconomic Dimensions of Artistic Labour: Lessons from the Contemporary Dance Scene in Brussels” in: Rinschberg, François, Swyngedouw, Eva and Jef Vlegels (eds.) Cultural & Creative Industries in Brussels. Creativity in a divided City. VUBPress / Brussels University Press (Urban Notebook Series). 2018 pp. 141 -162.

Van Assche, Annelies. “Precarity: a Concept Linking Performance Studies and Social Sciences” in: Aquilina, Stefan and Malaika Sarco-Thomas (eds.) Interdisciplinarity and the Performing Arts: Contemporary Perspectives. Malta University Press. 2018 pp.145-169.

b3.

Van Assche, Annelies (25%); Njaradi, Dunja (25%); Ivic, Milica (25%), and Igor Koruga (25%). (Post)Socialist Dance. A Search for Hidden Legacies. London: Bloomsbury, 2024.

Van Assche, Annelies (50%) and Timmy De Laet (50%) (eds). “Getuigen van het Dansverleden : De Archivering van Dans in Vlaanderen.” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater, 2021. 39:2. (Special Issue)

Pewny, Katharina (35%); Van Assche, Annelies (35%); Leenknegt, Simon (25%); Kowal, Rebekah (5%) (eds). “Work with(out) Boundaries: Dance and Precarity.” Dance Research Journal, 2019. 51: 1 (Special Issue)

Andere publicaties

c1.

Van Assche, Annelies. "Brussels and Contemporary Dance: Artistic Labor in a Creative City." Congress on Research in Dance. Vol. 2016. Cambridge University Press, 2016.

c2.

Van Assche, Annelies. Dancing Precarity. A Transdisciplinary Study of the Working and Living Conditions in the Contemporary Dance Scenes of Brussels and Berlin. S:PAM, Ghent University and CeSO, KU Leuven. 2018.

c4.

Van Assche, Annelies. “Van ‘crisis’ naar ‘karaoke’. Artistieke precariteit tussen versnellen en vertragen” MaJa – Magazine van de Jonge Academie #9, 2024. pp. 42-44. (print)

Baeyens, Nicolas (33%); Trappeniers, Kevin (33%)en Annelies Van Assche (33%). “Bevindingen uit een Zoekstadion. ArtWork over de zorg voor een nieuwe generatie kunstenaars” MaJa – Magazine van de Jonge Academie #9, 2024. pp. 76-81. (print)

Van Assche, Annelies. “‘Velen onder ons doen het niet voor het geld, maar dat neemt niet weg dat we allemaal een loon naar werken verdienen’” Knack – Opinie, 27 augustus 2023, online.
https://www.knack.be/opinie/velen-onder-ons-doen-het-niet-voor-het-geld…

Van Assche, Annelies. “‘Laat de kunstensector zich onbewust uitbuiten door de neoliberale ideologie?’” Knack – Opinie, 1 augustus 2023, online.
https://www.knack.be/nieuws/cultuur/laat-de-kunstensector-zich-onbewust…

Van Assche, Annelies. “’Wat Stromae ons leert over de eerlijke verloning van kunstenaars’” Knack – Opinie, 25 juli 2023, online.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/wat-stromae-ons-leert-over-de-eerlij…

Van Assche, Annelies. “Als we nog tien jaar wachten met een werking rond danserfgoed, dan zijn we echt te laat.” Etcetera - Tijdschrift voor Podiumkunsten 2023: 172, pp. 40-48. (print interview)

Van Assche, Annelies (50%) en Kurt Bertels (50%). “Een beeld van de kunstenaar-onderzoeker op scherp.” MaJa – Magazine van de Jonge Academie #8, 2023. pp. 38-42. (print)

Van Assche, Annelies. “Moya Michael biedt weerwoord op de canon.” / “Moya Michael speaks back to the canon.” Rekto:Verso. Brussel, 25/5/2023. (online essay) https://www.rektoverso.be/artikel/moya-michael-biedt-weerwoord-op-de-ca…

Van Assche, Annelies. Dance Day 2022 in conversation with Marc Vanrunxt, Liz Kinoshita & Zoé Lakhnati. Dag Van De Dans. Brussel, 23/4/2022. (online interview) https://www.dagvandedans.be/news/dd22-in-conversation

Annelies Van Assche, 2021, "Voorwoord", in Elias D'Hollander, Architectuur Choreograferen / Choreografie Architecturen. Het Verweven van Architectuur en Choreografie in Radouan Mrizigas “55” (2015), AGent Series, Baden-Baden. Tectum Verlag

Van Assche, Annelies. Over dansen naar pijpen op slappe koorden. Rekto:Verso. Brussel, 14/8/2020. (Online essay)
https://www.rektoverso.be/artikel/over-dansen-naar-pijpen-op-slappe-koo…

Van Assche, Annelies. Loon naar dansen, daar is nog werk aan. Rekto:Verso. Brussel, 25/4/2018. (Online interview by Filip Tielens)
https://www.rektoverso.be/artikel/loon-naar-dansen-daar-is-nog-werk-aan

Van Assche Annelies. Dancing On The Edge. An account in numbers of the Brussels and Berlin contemporary dance artists’ precarious working conditions. Philipp E, editor. Tanzraumberlin. Berlin; November/December 2017. p. 4–5.

Van Assche, Annelies, and Rudi Laermans. Contemporary Dance Artists in Berlin: A Descriptive Report on their Socio-economic Position. Ghent/Leuven: S:PAM/CeSO.2017. (report)
http://s-pam.ugent.be/news-events/news/secondreport-berlin.htm

Van Assche, Annelies. “‘Doen Wat Je Wilt, Is Een Voorrecht. En Een Nachtmerrie’. Choreograaf David Hernandez over De Ups En Downs Van Het Kunstenaarschap.” Etcetera - Tijdschrift voor Podiumkunsten 2016 : 53–56. Print. (interview)

Van Assche, Annelies. “Artist at Work. Proximity of Art and Capitalism.” DOCUMENTA 2016: 238. Print. (book review)

Van Assche, Annelies, and Rudi Laermans. Contemporary Dance Artists in Brussels: A Descriptive Report on their Socio-Economic Position. Ghent/Leuven: S:PAM/CeSO. 2016.
http://s-pam.ugent.be/news-events/news/first-report-dance-brussels.htm. (report)

Van Assche, Annelies. “Moving Together: Theorizing and Making Contemporary Dance.” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater 2015 : 254–257. Print. (book review)

Van Assche, Annelies. “Over Precariteit, Precariaat En Andere Postfordistische Begrippen.” Courant 2012 : 46–48. Print.

Relevante onderzoeken

Projects as co-supervisor
Moving with architecture. A horizontal interdisciplinary approach to an ecology of architecture and choreography (2022 - 2026)

Projects as postdoc

The real artworld? Transgressive behavior and contemporary dance (education) (2023 - 2026)

Dancing on common ground. Labor and aesthetics in European contemporary dance from center to periphery and back again (2019 - 2022)

Projects as PhD researcher
Choreographies of precariousness. A transdisciplinary study of the working and living conditions in the contemporary dance scenes of Brussels and Berlin (2014 - 2018)

Mijn media ervaring

Opiniestukken (Knack), artikels/interviews in culturele magazines zoals Etcetera & Rekto:Verso.