Annelies
Van Assche
Mijn onderzoeksinteresses betreffen hedendaagse dans en performance in de Europese context, vooral door de lens van de sociologie van arbeid en cultuur: kunst-als-werk, de arbeidsomstandigheden in de culturele sector, de relatie tussen esthetiek en precariteit, het creatieve proces binnen de danswereld, collaboratief werk en commoning, decentralisatie van culturele productie en kennisproductie, de relatie tussen de podiumkunsten en de maatschappij (kapitalisme, neoliberalisme, postfordisme, sociale versnelling, flexibiliteit, burn-out, netwerken, institutionalisering ...), onder andere.
Ik ben co-redacteur van het themanummer van Dance Research Journal over "Work (with)out Boundaries: Dance and Precarity" (2019) met Katharina Pewny, Simon Leenknegt en Rebekah Kowal, en een themanummer van Documenta - Tijdschrift voor Theater over "Choreographic (Re)Collections: Archiving Dance in Flanders" met Timmy De Laet (2021). Mijn onderzoek is gepubliceerd in peer review tijdschriften als The Drama Review, Dance Research Journal, Performance Research, Research in Dance Education, Poetics, Dance Research en verschillende boekhoofdstukken.
Contact
Talenkennis
Achtergrond
Studie(s) en diploma's
Master Kunstwetenschappen (Universiteit Gent), 2010
Gezamenlijk doctoraat in Kunstwetenschappen en Sociale Wetenschappen (Universiteit Gent & KU Leuven, 2018
Huidige functieomschrijving
Senior postdoctoraal onderzoeker aan de vakgroep Kunstwetenschappen (Universiteit Gent) en gastprofessor aan de dansopleiding van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.
Relevante Publicaties
Publicatielijst
Artikels
a1.1.
Van Assche, Annelies (50%); Kareth Schaffer (50%). “Flexible Performativity. What contemporary dancers do when they do what they do.” The Drama Review. 2023: 67(1), 203-222.
Van Assche, Annelies. “Coloured Swan: Moya Michael's Prowess in the Face of Fetishization in European Dance”. Dance Research Journal. 2022: 54(1), 92-111.
Van Assche, Annelies (70%); Rudi Laermans (30%). “A Bohemian Work Ethic. Balancing Autonomy and Risk in the Symbolic Economy of the Performing Arts”. Poetics. 2022: 93(B), 101683.
Van Assche, Annelies. “Cruel Optimism, Ironic Pessimism, Poetic Terrorism. How to combat the Semiocapitalistic Pan(dem)ic in a Choreographed Song-Cycle?” The Drama Review. 2021: 65(4): 38-50.
Van Assche, Annelies (50%); Pewny, Katharina (25%); Laermans, Rudi (25%). “Mayday, Mayday, Mayday! Moving from European Discourses on the Precarious and Art to the Realities of Contemporary Dance” Dance Research. 2019: 37:2
Pewny, Katharina (35%); Van Assche, Annelies (35%); Leenknegt, Simon (25%); Kowal, Rebekah (5%). “Editors’ Note” Dance Research Journal. 2019: 51 pp. 1 (Special Issue)
Van Assche, Annelies. “Recycling, Reinvesting and Revaluing: On immateriality in Sarah Vanhee’s Oblivion.” Performance Research. 2018: 22:8 pp. 23-30.
Van Assche, Annelies (70%) and Katharina Pewny (30%). “The Brussels Dance Swarm on the Move: Precarious Bodies (not) at Home”. Forum Modernes Theater. 2018: 22:2 pp. 117-132
Van Assche, Annelies. “The Future of Dance and/as Work: Performing Precarity”. Research in Dance Education. 2017: 18:3 pp. 237-251.
a1.2.
Van Assche, Annelies. “De continuïteit van vernieuwing: een museale blik op het dansarchief van Marc Vanrunxt.” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater. 2021: 39.2 pp. 152–183.
Van Assche, Annelies (50%) and Timmy De Laet (50%). “Voorwoord. Getuigen van het Dansverleden: De Archivering van Dans in Vlaanderen” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater. 2021. 2021: 39.2 pp. 5-8 (Special Issue)
Van Assche, Annelies. “The Ups and Downs of Being an Artist.” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater. 2018: 36.1 pp. 156–164.
a2.
Van Assche, Annelies. “Chasing Your Own Tail. The Inclusive Artist’s Process in Project-based Contemporary Dance.” European Journal of Theatre and Performance. 2020: 2 pp. 22–59.
Boeken
b1.
Van Assche, Annelies. Labor and Aesthetics in European Contemporary Dance. Dancing Precarity. Palgrave Macmillan. 2020. DOI 10.1007/978-3-030-40693-6
b2.
Van Assche, Annelies. “Conversations with Kinga: A Tribute to the Body and Craftsmanship”, (Post)Socialist Dance. A Search for Hidden Legacies, edited by Van Assche, A., D. Njaradi, I. Koruga and M. Ivic, London: Bloomsbury, 2024, pp. 131-149.
Van Assche, Annelies (50%) and Milica Ivic (50%). “Dance? Dance Studies and (Post)Socialist Dance.” (Post)Socialist Dance. A Search for Hidden Legacies, edited by Van Assche, A., D. Njaradi, I. Koruga and M. Ivic, London: Bloomsbury, 2024, pp.10-19.
Van Assche, Annelies. “The Contemporary Dance World and the Thin Line between Self-Realization and Self-Precarization.” Another Artworld: Pursuing New Organisational Modes, edited by Mihaljinac, N., Matejić, B. and Milan Đorđević, New York––Dresden: Atropos Press Balkans, 2023, pp. 77-102
Van Assche, Annelies, and Christel Stalpaert. “Izadora Weiss.” Fifty Contemporary Choreographers, edited by Jo Butterworth and Lorna Sanders, 3rd ed., Routledge, 2020, pp. 302–08.
Van Assche, Annelies. “The Socioeconomic Dimensions of Artistic Labour: Lessons from the Contemporary Dance Scene in Brussels” in: Rinschberg, François, Swyngedouw, Eva and Jef Vlegels (eds.) Cultural & Creative Industries in Brussels. Creativity in a divided City. VUBPress / Brussels University Press (Urban Notebook Series). 2018 pp. 141 -162.
Van Assche, Annelies. “Precarity: a Concept Linking Performance Studies and Social Sciences” in: Aquilina, Stefan and Malaika Sarco-Thomas (eds.) Interdisciplinarity and the Performing Arts: Contemporary Perspectives. Malta University Press. 2018 pp.145-169.
b3.
Van Assche, Annelies (25%); Njaradi, Dunja (25%); Ivic, Milica (25%), and Igor Koruga (25%). (Post)Socialist Dance. A Search for Hidden Legacies. London: Bloomsbury, 2024.
Van Assche, Annelies (50%) and Timmy De Laet (50%) (eds). “Getuigen van het Dansverleden : De Archivering van Dans in Vlaanderen.” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater, 2021. 39:2. (Special Issue)
Pewny, Katharina (35%); Van Assche, Annelies (35%); Leenknegt, Simon (25%); Kowal, Rebekah (5%) (eds). “Work with(out) Boundaries: Dance and Precarity.” Dance Research Journal, 2019. 51: 1 (Special Issue)
Andere publicaties
c1.
Van Assche, Annelies. "Brussels and Contemporary Dance: Artistic Labor in a Creative City." Congress on Research in Dance. Vol. 2016. Cambridge University Press, 2016.
c2.
Van Assche, Annelies. Dancing Precarity. A Transdisciplinary Study of the Working and Living Conditions in the Contemporary Dance Scenes of Brussels and Berlin. S:PAM, Ghent University and CeSO, KU Leuven. 2018.
c4.
Van Assche, Annelies. “Van ‘crisis’ naar ‘karaoke’. Artistieke precariteit tussen versnellen en vertragen” MaJa – Magazine van de Jonge Academie #9, 2024. pp. 42-44. (print)
Baeyens, Nicolas (33%); Trappeniers, Kevin (33%)en Annelies Van Assche (33%). “Bevindingen uit een Zoekstadion. ArtWork over de zorg voor een nieuwe generatie kunstenaars” MaJa – Magazine van de Jonge Academie #9, 2024. pp. 76-81. (print)
Van Assche, Annelies. “‘Velen onder ons doen het niet voor het geld, maar dat neemt niet weg dat we allemaal een loon naar werken verdienen’” Knack – Opinie, 27 augustus 2023, online.
https://www.knack.be/opinie/velen-onder-ons-doen-het-niet-voor-het-geld…
Van Assche, Annelies. “‘Laat de kunstensector zich onbewust uitbuiten door de neoliberale ideologie?’” Knack – Opinie, 1 augustus 2023, online.
https://www.knack.be/nieuws/cultuur/laat-de-kunstensector-zich-onbewust…
Van Assche, Annelies. “’Wat Stromae ons leert over de eerlijke verloning van kunstenaars’” Knack – Opinie, 25 juli 2023, online.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/wat-stromae-ons-leert-over-de-eerlij…
Van Assche, Annelies. “Als we nog tien jaar wachten met een werking rond danserfgoed, dan zijn we echt te laat.” Etcetera - Tijdschrift voor Podiumkunsten 2023: 172, pp. 40-48. (print interview)
Van Assche, Annelies (50%) en Kurt Bertels (50%). “Een beeld van de kunstenaar-onderzoeker op scherp.” MaJa – Magazine van de Jonge Academie #8, 2023. pp. 38-42. (print)
Van Assche, Annelies. “Moya Michael biedt weerwoord op de canon.” / “Moya Michael speaks back to the canon.” Rekto:Verso. Brussel, 25/5/2023. (online essay) https://www.rektoverso.be/artikel/moya-michael-biedt-weerwoord-op-de-ca…
Van Assche, Annelies. Dance Day 2022 in conversation with Marc Vanrunxt, Liz Kinoshita & Zoé Lakhnati. Dag Van De Dans. Brussel, 23/4/2022. (online interview) https://www.dagvandedans.be/news/dd22-in-conversation
Annelies Van Assche, 2021, "Voorwoord", in Elias D'Hollander, Architectuur Choreograferen / Choreografie Architecturen. Het Verweven van Architectuur en Choreografie in Radouan Mrizigas “55” (2015), AGent Series, Baden-Baden. Tectum Verlag
Van Assche, Annelies. Over dansen naar pijpen op slappe koorden. Rekto:Verso. Brussel, 14/8/2020. (Online essay)
https://www.rektoverso.be/artikel/over-dansen-naar-pijpen-op-slappe-koo…
Van Assche, Annelies. Loon naar dansen, daar is nog werk aan. Rekto:Verso. Brussel, 25/4/2018. (Online interview by Filip Tielens)
https://www.rektoverso.be/artikel/loon-naar-dansen-daar-is-nog-werk-aan
Van Assche Annelies. Dancing On The Edge. An account in numbers of the Brussels and Berlin contemporary dance artists’ precarious working conditions. Philipp E, editor. Tanzraumberlin. Berlin; November/December 2017. p. 4–5.
Van Assche, Annelies, and Rudi Laermans. Contemporary Dance Artists in Berlin: A Descriptive Report on their Socio-economic Position. Ghent/Leuven: S:PAM/CeSO.2017. (report)
http://s-pam.ugent.be/news-events/news/secondreport-berlin.htm
Van Assche, Annelies. “‘Doen Wat Je Wilt, Is Een Voorrecht. En Een Nachtmerrie’. Choreograaf David Hernandez over De Ups En Downs Van Het Kunstenaarschap.” Etcetera - Tijdschrift voor Podiumkunsten 2016 : 53–56. Print. (interview)
Van Assche, Annelies. “Artist at Work. Proximity of Art and Capitalism.” DOCUMENTA 2016: 238. Print. (book review)
Van Assche, Annelies, and Rudi Laermans. Contemporary Dance Artists in Brussels: A Descriptive Report on their Socio-Economic Position. Ghent/Leuven: S:PAM/CeSO. 2016.
http://s-pam.ugent.be/news-events/news/first-report-dance-brussels.htm. (report)
Van Assche, Annelies. “Moving Together: Theorizing and Making Contemporary Dance.” DOCUMENTA: tijdschrift voor theater 2015 : 254–257. Print. (book review)
Van Assche, Annelies. “Over Precariteit, Precariaat En Andere Postfordistische Begrippen.” Courant 2012 : 46–48. Print.
Relevante onderzoeken
Projects as co-supervisor
Moving with architecture. A horizontal interdisciplinary approach to an ecology of architecture and choreography (2022 - 2026)
Projects as postdoc
The real artworld? Transgressive behavior and contemporary dance (education) (2023 - 2026)
Dancing on common ground. Labor and aesthetics in European contemporary dance from center to periphery and back again (2019 - 2022)
Projects as PhD researcher
Choreographies of precariousness. A transdisciplinary study of the working and living conditions in the contemporary dance scenes of Brussels and Berlin (2014 - 2018)
Mijn media ervaring
Opiniestukken (Knack), artikels/interviews in culturele magazines zoals Etcetera & Rekto:Verso.